Erupcija islandskog vulkana Bárðarbunga

  • Vulkan Bárðarbunga jedan je od najvećih na Islandu. Ne samo da predstavlja drugi po visini vrh na Islandu (oko 2000 m nadmorske visine), već je i grotlo vulkana (kaldera) u najširem dijelu i do 11 km široko.
  • Vulkan je prekriven gotovo kilometar debelim vječnim ledom (u prosjeku 850 m debljine) ledenjaka Vatnajökull. Otapanje tolikih količina leda, uslijed erupcije, dovelo bi do gotovo izvjesne mogućnosti velikih poplava u podnožju vulkana i obližnjim područjima te je nekoliko stotina stanovnika iz ugroženih područja sjeverno od ledenjaka već evakuirano. Do takve je katastrofalne poplave uslijed erupcije koja je otopila ledenjak već došlo u 17. st, a posljedice ove katastrofe su zauvijek izmijenile veliki dio pejzaža Islanda.
  • Islandska meteorološka služba (Veðurstofa Îslands / Icelandic Met Office) prati razvoj događaja u sklopu svojih redovnih aktivnosti pa za najtočnije i najnovije informacije preporučamo poveznicu: http://en.vedur.is/
  • Prisutnost velike količine vulkanskog pepela može utjecati na zračni promet. Naime, kod vulkanskih erupcija za zračni promet nije toliko opasna mogućnost smanjene vidljivosti, s obzirom na to da su zrakoplovi danas opremljeni kvalitetnim navigacijskim sustavima, već su opasnije kemikalije u vulkanskom pepelu koje mogu oštetiti ili zagušiti osjetljive motore zrakoplova.
  • Državni hidrometeorološki zavod ne raspolaže podacima o koncentraciji čestica vulkanskog pepela u višim slojevima atmosfere. Na svjetskoj razini, za praćenje vulkanske aktivnosti i prognozu gibanja oblaka vulkanskog pepela zaduženi su ICAO (International Civil Aviation Organization Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo) centri i VAAC (Volacanic Ash Advisory Centre Savjetodavni centar za vulkanski pepeo). Postoji devet regionalnih VAAC centara.
  • Za vulkane na Islandu zadužen je VAAC London (u sklopu britanske nacionalne službe Met Office) : http://www.metoffice.gov.uk/volcano/public/rgb.html
  • Za nama bliske vulkane Vezuv i Etnu zadužen je VAAC Toulouse (u sklopu francuske nacionalne službe Meteo France): http://www.meteo.fr/vaac/evaa.html
  • S obzirom na to da vulkanski pepeo može utjecati na zračni promet, obaveza je nacionalnih pružatelja zrakoplovnih meteoroloških usluga izdavanje pravovremenih upozorenja za sve sudionike zračnog prometa (WV SIGMET). U Hrvatskoj je za to zadužen Sektor zrakoplovne meteorologije pri Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe (HKZP) koji, u slučaju potrebe, izdaje odgovarajuća upozorenja u skladu s pravilima struke. U slučaju prisustva vulkanskog pepela te eventualnih restrikcija u zračnom prometu iznad zračnog prostora Republike Hrvatske, javnost će biti obaviještena od strane HKZP-a.
  • Državni hidrometeorološki zavod nije nadležan za operativne zrakoplovne meteorološke informacije niti bilo kakve detalje vezane za letove (za eventualne upite o letovima iz Hrvatske i u Hrvatsku, potrebno je kontaktirati službe za informacije odgovarajućih zračnih luka polaska i dolaska zrakoplova).
  • Nove informacije od značaja za Republiku Hrvatsku možete potražiti u okviru ovog članka koji će biti obnavljan prema potrebi.

Foto: Matthew J. Roberts
Izvor: Icelandic Met Office